Het is een lange reis geweest die onze EPAL pallet heeft gemaakt. En dan spreken we hier niet eens van de reis die al onze pallets dagelijks maken, binnen de open pool van EPAL. Nee, we spreken over de tijdreis. Het avontuur dat de industrie in de VS een ongekende boost heeft gegeven, dat rugklachten verholpen heeft, dat het Europese goederenvervoer na WO II volwassen heeft gemaakt, dat de circulariteit met de logistiek mee liet draaien, en dat duurzaamheid en kwaliteit de plek gaf die het verdiende.
Die reis begon namelijk al in de vroege jaren twintig van de vorige eeuw. Amerikaanse fabrieken wilden efficiënter omgaan met hun handel. Vervoer en magazijnmanagement kregen meer aandacht. Allerlei types ladingdragers ontwikkelden zich tot de uiteindelijke pallet. Verplaatsen en zelfs stapelen van goederen ging in een handomdraai, helemaal na de introductie van de gemotoriseerde heftruck. De pallet bleek niets minder dan een gamechanger.
WEG ZIJN DE RUGKLACHTEN
In Europa waren het onder meer de Goudse kaasdragers die een feestje vierden. Hun rugklachten verdwenen als sneeuw voor de zon, nu ook hun handel per pallet vervoerd werd. En dat vervoer ging al gauw internationaal. Op de eerste containerbeurs in Zurich in 1951 was er namelijk al aandacht voor standaardpallets, toen nog toekomstmuziek. In 1952 vond de eerste palletuitruil plaats door de SBB, de Zwitserse spoorwegorganisatie. Vanaf dat moment ging alles in sneltreinvaart: de voorlopers van EPAL lanceerden in 1961 de standaardmaat voor pallets, precies op maat voor goederenwagons. Een doorbraak. De geboorte van de Europallet was daar, in Zwitserland, 60 jaar geleden. Het goederenvervoer per trein was ontketend. De volgende stap zetten de spoorwegmaatschappijen zelf: de pallet werd onderdeel van de transportsector, en niet meer van de lading. Lege pallets konden zo met een nieuwe lading weer in de trein terug. Dat scheelde de opslag van de lege pallets, het vervaardigen van andere pallets of het achteloos weggooien van gebruikte pallets. Een ongekende en innovatieve stap in duurzaamheid. En 30 jaar geleden, in 1991, werd vanuit die spoorwegmaatschappijen EPAL opgericht. De marktleidende organisatie die de kwaliteit van al deze pallets binnen dit ruilsysteem waarborgt, door duurzaamheid en kwaliteit te garanderen. De tijdreis gaat nog verder, want met de EPAL Euro pallets QR gaat EPAL ook op reis naar de toekomst. iPAL geeft digitale innovatie een grote rol, zoals nooit eerder gedaan is. Met een volgsysteem, op te vragen door middel van een QR-code op de pallet, zijn alle goederen te volgen in hun supply chain. Zo maken we de keten nóg krachtiger.
Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>