Nieuws

De ontwikkelingen rond EPAL volgen elkaar soms in hoog tempo op. Wij proberen u zoveel mogelijk te informeren over nieuws en veranderingen. Hieronder vindt u de belangrijkste en laatste nieuwsberichten op een rij.

HEIN GOOSKENS: ‘DE HOUTWERELD IS TOTAAL VERANDERD.’

In deze editie van EPAL Stars maken we kennis met Gooskens Hout uit Noord-Brabant, dé specialist in vurenhout. Gooskens Hout levert ruw en bewerkt vurenhout aan de houthandel en aan de houtverwerkende industrie. En dat doet Gooskens Hout al jaren lang. Al generaties lang. Want Gooskens Hout is een familiebedrijf.

In 1863 begon Henricus Gooskens het bedrijf dat nu 3 fysieke vestigingen heeft. Diens zoon investeerde in een stoomzaag en maakte
van Gooskens Hout het eerste bedrijf met machinale houtbewerking. De volgende generatie Gooskens blijft innoveren, nu met de import van naaldhout. En dat is Gooskens Hout blijven doen tot in de huidige zesde generatie: innoveren, en importeren.

FAMILIE PLUS

Gooskens Hout is echter meer dan de familie Gooskens. Alle werknemers van Gooskens Hout zijn onderdeel geworden van de familie, de Gooskens Hout familie. Meerdere families werken er al verschillende generaties. Dat zorgt voor een hecht en warm bedrijf, met zorg voor elkaar. Een bedrijf met betrokkenheid en waarmee je samen bouwt aan een toekomst. Een bedrijf om trots op te zijn. Gooskens Hout levert zijn volledig duurzame waar aan allerlei markten. Hein Gooskens:

“Prefab, emballage, blokhutten. Hout- en timmerbouw.” Over de vraag sinds hoe lang Gooskens Hout aan palletproducenten levert moet Hein even denken. “Dat is ergens in de jaren ’60 geweest denk ik.” Dat betekent dat vlak na de introductie van de standaardmaat van de Europallet Gooskens Hout al vurenhout leverde voor pallets. Dat is toch een verdienste, met het 60 jarig bestaan van de pallet in het achterhoofd.

TIJDEN VERANDEREN

De houtwereld nu is heel anders. Helemaal het laatste jaar. De houtprijzen zijn heel onvoorspelbaar. Hein: “Het is heel moeilijk om ver vooruit te kijken nu.” “Het zal zich uiteindelijk wel stabiliseren natuurlijk, maar op welk niveau, dat weten we niet,” voegt Ine van Gerwen-Gooskens toe. Maar de houtmarkt is de houtmarkt. Die bepaalt zijn eigen koers. Net als Gooskens Hout dat doet.

“ALLE WERKNEMERS VAN GOOSKENS HOUT ZIJN ONDERDEEL GEWORDEN VAN DE FAMILIE, DE GOOSKENS HOUT FAMILIE”

DUURZAAMHEID IS MEER

In het denken aan de toekomst focust Gooskens Hout zich ook op de sociale duurzaamheid, maar niet minder innovatief dan de voorgaande generaties Gooskens. Ine: “Duurzaamheid is ook goed werkgeverschap, vind ik. Mensen gezond tot aan hun pensioen aan de slag kunnen houden. Een goed en veilig werkklimaat organiseren. Wij zitten in een best conservatieve branche. Sociale verandering zie ik ook als een taak voor een bedrijf als het onze. Leerwerktrajecten zijn daar een goed voorbeeld van. De oudere generatie kan de jongere generatie dan het vak leren. Zo wordt hun werk minder zwaar en leren de jongeren het vak.”

Want voor dit vak moet je wel uit het juiste hout gesneden zijn. Dat weten Hein en Ine maar al te goed. Daarom luidt de nieuwe campagneleus ook: “Ik? Ik ben van Gooskens Hout.” Bij deze campagne hoort een ontroerende film, die de waarde van familie benadrukt. Een film die ons trots maakt Gooskens Hout als lid te hebben.

Voor het bekijken van deze bedrijfsfilm, klik hier >>. Aanvullende informatie is te vinden op www.gooskens.nl.

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

LOGISTIEK KLEURT GROEN

GROOTSTE ELEKTRISCHE ORDER OOIT BIJ VOLVO – De DFDS groep heeft in oktober 2021 een ongekend grote order bij Volvo geplaatst. Maar liefst 100 FM Electric Trucks heeft DFDS besteld. Volvo ziet deze samenwerking als een belangrijke mijlpaal in de route naar een fossielvrije logistiek. DFDS uit hiermee de ambitie om uitstootvrij te worden en klanten in Europa en Turkije een duurzame en uitstoot vrije supply chain aan te bieden.

GEEN FOSSIELE BRANDSTOF MEER

Tegen logistiek.nl zegt Roger Alm, President Volvo Trucks: “Dit is een belangrijke mijlpaal in onze inzet voor fossielvrij transport en ik ben erg trots op de samenwerking die we hebben met DFDS. Samen laten we de wereld zien dat zwaar elektrisch transport vandaag al een haalbare oplossing is. Ik denk dat dit nog meer klanten zal aanmoedigen om vol vertrouwen de eerste stap te zetten in hun eigen elektrificatie traject.” Volvo staat niet alleen in zijn fossielvrije revolutie. Onder meer Scania en Renault hebben ook elektrische trucks in de aanbieding.
OOK DE LOGISTIEK GAAT FOSSIELVRIJ Het is een kwestie van tijd dat alle grote logistieke ondernemingen hun CO2 uitstoot sterk naar beneden brengen. DFDS wil zijn uitstoot in 2030 met 45% geminderd zijn. Velen zullen volgen, maar iedereen maakt een eigen afweging. Er zijn er die kiezen voor groene diesel. Er zijn er die kiezen voor elektrische trucks. Elke onderneming kiest zijn eigen pad in het verduurzamen van de keten. EPAL juicht alle initiatieven op dit gebied enorm toe.

INSPIREER!

In de toekomst wil EPAL dan ook de duurzame innovaties van EPAL leden onder de aandacht brengen in de EPAL Stars edities. Bent u die ondernemer met dat baanbrekende idee om uitstoot te verlagen? Weet u uw supply chain op een originele en leerzame manier te vergroenen? Deel het met ons via epal@epalnl. nl. Zo kunt u de anderen in onze keten weer inspireren!

WERKEN AAN EEN VOLLEDIG EMISSIEVRIJ WAGENPARK

Maar in het Noorden van ons land is ook wat bijzonders aan de hand op vervoersgebied. In wat intussen ‘Hydrogen Valley’ wordt genoemd maakt het bedrijf Holthausen Clean Technology emissievrije mobiliteit mogelijk. Ze zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen en bouwen van waterstof elektrisch of batterij elektrische trucks. Met het inmiddels uitgebreide aanbod in truck modellen dragen ze bij aan de verduurzaming van wagenparken.

Alle truck modellen zijn als kaal chassis beschikbaar om er zo voor te zorgen dat men zelf de keuze heeft waarvoor de truck ingezet zal worden. Alle trucks worden geleverd inclusief Europese homologatie zodat vervoerders zonder enige restricties door Europa kunnen reizen.

De trucks zijn voorzien van genoeg vermogen om ervoor te zorgen dat elke opbouw mogelijk is zolang deze gemonteerd kan worden op de versnellingsbak van de truck. Holthausen Clean Technology heeft haar eigen oplossing voor een E-PTO om zo ook een hybride oplossing te kunnen bieden. Intussen wordt volop geleverd aan diverse gemeenten en vervoersbedrijven in ons land.

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

INFRASTRUCTUUR ONDERGESNEEUWD KINDJE?

De komende jaren is er structureel budget nodig om ook met mobiliteit bij te dragen aan de uitdagingen van nu. Steven van Eijck, voorzitter Mobiliteitsalliantie: ‘Dit kan zo niet langer. Het infrastructuurbudget is het afgelopen decennium afgeknepen en bij allerlei opgaven een sluitpost geweest, terwijl de vraag enorm toenam. Structurele en levensechte problemen vragen om structurele bijdragen.’

Partners in de Mobiliteitsalliantie, waaronder Transport en Logistiek Nederland, wijzen erop dat het budget voor mobiliteit en bereikbaarheid als percentage van het BBP de afgelopen jaren ten onrechte fors gekelderd is.

ER MOET GEÏNVESTEERD WORDEN

Voor alleen het in stand houden van de infrastructuur kwam het betreffende ministerie jaarlijks al meer dan een miljard euro tekort. Dit terwijl de investeringen in de infrastructuur van de toekomst nog eens 3 miljard per jaar vragen tot in 2040.

NIET VOOR HET EERST

Elisabeth Post, voorzitter van TLN, schreef eerder in 2021 al dat ‘uitvoering van geplande infrastructurele projecten nodig is, net als voldoende budget voor nieuwe infrastructurele projecten en het onderhoud van onze bestaande infrastructuur’. Het is dus niet voor het eerst, dat deze behoefte voelbaar is. Van Eijck wijst er zelfs op dat de economie stagneert als de infrastructuur niet op orde is.

DE WELVAART OP HET SPEL

De mobiliteitsalliantie waarschuwt het kabinet: ‘Ga door met de MIRT-plannen én maak structureel budget vrij voor onderhoud en nieuwe aanleg. Doen we dat niet, dan loopt de woningbouwopgave vast, missen we kansen in de klimaattransitie en lopen we economische groei mis. Het is tijd dat het kabinet een been bijtrekt en nu met een ambitieuze beheer-, onderhouds-, en investeringsagenda komt. De brede welvaart in Nederland staat op het spel.’

EPAL houdt dergelijke ontwikkelingen natuurlijk nauwgezet in de gaten. Als belangvertegenwoordiger van EPAL-leden richting de overheid en derden zien wij dit als één van onze taken. Wetenswaardigheden zullen we uiteraard met iedereen in de vereniging delen, in de EPAL Stars bijvoorbeeld. Voor meest actuele nieuws uit de transportwereld kunt u ook altijd zelf bij Transport en Logistiek Nederland kijken, TLN.nl. Mochten er leden alsnog vragen hebben over deze materie, dan zullen we hier graag op antwoorden: epal@epalnl.nl

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

PLANET EN PEOPLE KAN HEEL GOED SAMENGAAN

De geschiedenis van de transportwereld en die van de pallet gaan hand in hand. EPAL heeft er zoveel als mogelijk aan gedaan om de pallet een onverwoestbare en duurzame rol te laten spelen in deze geschiedenis.

Als EPAL één ding duidelijk is geworden in haar bestaan, dan is het wel de onmisbaarheid en de kracht van een betrouwbare keten. Betrouwbaar voor gebruikers, verbruikers, grens controleurs, inspecteurs en fabrikanten. Het bestaan van dit netwerk van sterke partners vormt de fundering van het succes van EPAL. Het kwaliteitsstreven van EPAL trekt leden aan die hetzelfde belang hechten aan kwaliteit en betrouwbaarheid. En zo kan het dus gebeuren dat waar EPAL eerst gewerkt heeft aan het vormen van een keten, het nu die keten zelf is die een deel van EPALs succes verklaart. Daarom koesteren de landenorganisaties van EPAL alle schakels in die omvangrijke keten, en zet EPAL Nederland zich onverminderd in voor de belangen van al haar leden.

In deze uitgave heeft EPAL haar geschiedenis en haar kracht uiteengezet. EPAL wil duiden dat deze kracht ligt in het waarborgen en het bevorderen van kwaliteit in de toeleveringsketen. ‘Voegen we hiermee kwaliteit toe aan de keten?’ is de vraag die EPAL zich telkens stelt. Deze vraag stuurt EPAL in de voortrekkersrol die ze neemt met de digitale innovaties voor de verduurzaming van de keten. De kwaliteitswaarborg namelijk is het bestaansrecht van EPAL, toen, nu en in de toekomst.

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

KIJKJE IN DE GROENTEKEUKEN

De sector van de vruchtgroentetelers is net als EPAL met een ontwikkelingsslag bezig geweest. Growers United is een pilot gestart rondom een volautomatisch magazijn. De sleutel tot succes in dat systeem zijn, jawel, scanbare pallets. Alle pallets hebben hun nummer zodat ze individueel gescand kunnen worden.

Ondernemers hebben in deze pilot hun productorders gekoppeld aan een warehousingsysteem. Is een pallet met de juiste lading gereed voor transport, dan halen ze die uit het systeem. Deze kan dan opgehaald worden. Door actuele gegevens te koppelen aan een bovenliggend systeem kunnen de planners precies zien hoeveel pallets er gehaald worden. De chauffeur van het transportbedrijf scant de pallets, en de ondernemers kunnen hun waren volgen.

GOED IDEE?

Het volautomatische warehousing systeem houdt alle informatie over de pallets en hun lading op een overzichtelijke manier bij. Op basis van hun nummer worden de pallets op de juiste afdelingen in de tussenopslag geplaatst om later in grotere volumes naar hun eindbestemming vervoerd te worden. Planners kunnen zo veel beter en efficiënter plannen. Dit komt de stroomlijn van de supply chain ten goede.

In de basis heeft deze innovatie natuurlijk sterke overeenkomsten met de EPAL Euro pallets QR en de functionaliteit van het EPAL Euro pallet QR platform. De vruchtgroentesector ziet ook de onbenutte potentie van pallets in de supply chain. Het toont eens te meer aan dat goede ideeën nooit alleen komen. Voor EPAL is het, zoals u weet, van groot belang om ook de kwaliteit van de ladingdragers voor iedereen inzichtelijk te maken. Dat maakt onze keten krachtig en duurzaam. Ook de drager is onderdeel van de goederenketen.

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

VERZILVER HET EPAL LIDMAATSCHAP!

Wie het EPAL certificaat voert, kan daarmee het lidmaatschap nog eens extra verzilveren. Want steeds meer verbruikers zoals grote retailers en warehouses stellen in verband met de toenemende automatisering eisen aan de kwaliteit van de pallets.

Sensoren bij ingangen van grote moderne groente distributiecentra bijvoorbeeld, pikken lastdragers die niet 100% in orde zijn er meer en meer uit. EPAL dus als garantie-label voor kwaliteit waarbij het bekende ovale logo tegelijkertijd symboliseert dat er een organisatie achter staat die de kwaliteit ook werkelijk bewaakt. Die niet voor niets het bureau Veritas als controle instituut heeft. Dit van oorsprong Noorse bureau heeft als wapenspreuk “Shaping a world of trust” en heeft als kerntaak, zoals het op hun website staat: ‘Our solutions and services help our clients reduce risk, improve their performance and meet the challenges of quality, health & safety, environmental protection and social responsibility’. Niet verwonderlijk dat ook steeds meer EPAL leden het EPAL logo bewust op hun websites, briefpapier en visitekaartjes afbeelden. Een goede zaak want dat helpt ook datgene waar EPAL voor staat – duurzame kwaliteit en kracht, nog wijder te verbreiden.

Voor alle duidelijkheid nog even ons logo afgebeeld, bestanden van dit logo of van ander promotiemateriaal zijn te bevragen bij het secretariaat.

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

WORD ZELF DE STERKSTE SCHAKEL

EPAL is al jaren marktleider, mede doordat onze keten van partners zo groot en sterk is. Een keten is sterk omdat elke afzonderlijke schakel sterk is. En dat houden we zo door producenten, handelaren en reparateurs actief bij te staan en hen te vertegenwoordigen naar derden. De keten van EPAL kent geen zwakke schakels.

Eén van de krachten van EPAL is ons dichte netwerk. Hoe dichter dat netwerk, hoe minder kilometers onze lege pallets afleggen. En dat is een deel van onze duurzame belofte. Al die efficiënte kilometers maken we met dank aan ons dichte netwerk. Het is dus zowel voor aspirant-leden als voor EPAL zelf een voordeel om nieuwe schakels in onze keten te verwelkomen.
EPAL Nederland wil een inspirerende vereniging zijn die toegevoegde waarde voor haar leden levert. Een vereniging waarvan het lidmaatschap de leden trots maakt. Boven alles wil EPAL Nederland dat haar leden zich ook individueel herkennen in het kwaliteitsdenken en streven van de organisatie.

INNOVATIE STAAT NAAST KWALITEIT

De geschiedenis van de transportwereld heeft aangetoond dat ook kleine ontwikkelingen grote gevolgen kunnen hebben. Daarom blijft het altijd van belang deze kleine innovaties toe te juichen, in de wetenschap dat die misschien grote gevolgen kunnen hebben. Het verenigingsblad voor leden, de EPAL Stars, is een middel om innovaties binnen de keten onder de aandacht te brengen. In voorgaande uitgaves zijn innovaties als robotisering of de blockchain technologie aan bod gekomen, en de ontwikkeling van uitstootvrije pallettrucks. Hiermee worden EPAL leden geïnspireerd in hun bedrijfsvoering en wordt onze keten steeds meer zelflerend.

Naast het bewaken van kwaliteit – dat al begint bij onze landsgrenzen – en het inspireren van haar leden steunt EPAL Nederland de leden van haar vereniging proactief door praktijkgerichte aanbevelingen te doen. Ook vertegenwoordigt EPAL Nederland haar leden naar overheden en derden, en verspreidt EPAL Nederland regelmatig nieuwsbrieven en dit magazine EPAL Stars.

DE HELE WERELD, EPAL

EPAL Nederland is vertegenwoordigd in het bestuur van EPAL Worldwide. Hierdoor praat en stuurt EPAL Nederland direct mee in het belang van de leden van EPAL Nederland en de gehele pallet sector. Op deze manier kan EPAL Nederland de beste service leveren aan haar leden.

Als lid van de EPAL vereniging profiteert u onder meer van de unieke EPAL kwaliteit door het Bureau Veritas controle systeem. Zo kunnen wij het beste van het beste garanderen. Het is hetzelfde Bureau Veritas dat fraude binnen de keten tegengaat. Dat is één van onze manieren om de kwaliteitsbelofte na te komen.

IN HET KORT

In het kort biedt EPAL Nederland het volgende:

  • EPAL Nederland monitort, bewaakt en promoot de unieke EPAL kwaliteit;
  • EPAL Nederland staat producenten, reparateurs en handelaren bij die lid zijn van de vereniging;
  • EPAL Nederland vertegenwoordigt Nederland binnen EPAL Europa;
  • EPAL Nederland vertegenwoordigt de vereniging en haar leden naar overheden en derden;
  • EPAL Nederland coördineert de controle op de naleving van de strenge reglementering met betrekking tot de EPAL-pallets;
  • EPAL Nederland dringt fraude terug met merktekens en stelt zo nodig een juridische procedure in, samen met EPAL Europa.

Als u wilt weten op wat voor manier wij waarde kunnen toevoegen aan uw supply chain, dan kunt u altijd contact opnemen met Rick Bollen van EPALnl: epal@epalnl.nl

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

Arend Verhoeff bestuurslid EPAL Nederland

Arend Verhoeff. Voor vele licentiehouders behoeft deze naam geen introductie. Maar voor die enkeling die zich nu achter de oren krabt: Arend zit in het bestuur van EPAL Nederland. Hij is haast zijn hele leven werkzaam geweest in de Hout en Emballagesector. Voor diverse bedrijven uit deze sector heeft hij allerlei functies vervuld. En zoals het gaat met energieke heren die niet stil kunnen zitten: kort na het ingaan van het verlangde prepensioen begon het weer te kriebelen. Inmiddels is Arend al weer jaren actief in het bestuur van EPAL Nederland. Soms als aanjager en soms als, laten we eerlijk zijn, manus van alles. Reden genoeg om hem eens uit te horen.

Lang geleden is Arend gevraagd om directeur te worden van de houtafdeling van een importhandel. De tocht door de professionele houtsector begon daar. “Ik regelde de import voor de productie van tomatenkistjes. Uit Spanje en Portugal. 40 miljoen per jaar. Voor eenmalig gebruik. Elk jaar weer. 40 miljoen.”

GAAT DAT DAN NIET KNAGEN? AL DIE VERSPILLING?

“Dat is inderdaad wel gaan knagen. Ik ben uiteindelijk een enthousiasteling geworden voor poolingsystemen. Ik mag eigenlijk wel zeggen dat ik tot de pioniers behoor van het hout-importwezen. Import voor pallets. Polen, Tsjecho-Slowakije, toen nog, de Baltische landen, daar importeren we nog steeds vandaan. Wit-Rusland, de Oekraïne, Rusland. Ik vergeet vast een land, of meer. Ik was in de laatste 15 jaren van mijn werkzame leven één week thuis, en een week in Oost-Europa. Allemaal voor pallets. Maar ik heb wel eens het gevoel dat ik eigenlijk het grote begin van de pallet pools gemist heb, van de ruilsystemen. De Europallet bestond al een paar jaar toen ik nog 40 miljoen tomatenkistjes per jaar liet maken, zonder pool of niks. 40 miljoen, voor eenmalig gebruik…”

NU ZIJN ER ZELFS VERSCHILLENDE POOLS

“Ja. Uiteindelijk hoop ik dat de Open Poolpallet het gaat winnen, maar dan moet er nog veel gebeuren. Het aloude convenant bijvoorbeeld, het convenant tussen EVO, FENEX en TLN uit 2011. Dat bestaat weliswaar, maar het wordt te weinig nageleefd. Daar staan duidelijke afspraken in, die tussen verlader en ontvanger gemaakt zouden moeten worden. Daarin
is palletruil een expliciete dienstverlening. De realiteit is vaak anders. De transporteurs laten zich ringeloren door hun klant. Die zijn, helaas, in de hele sector vaak de sluitpost. Die durven de grote broek dus niet aan te trekken, convenant of niet. Voor jou een ander. Maar er zijn bedrijven die successen boeken door dit aan te pakken, door dit te benoemen. S.T. vd Brink bijvoorbeeld, uit Ermelo. Die durft dat. En het werkt.”

MET ZOVEEL GESCHIEDENIS EN ERVARING HEB JE OOK EPAL ZIEN OPGROEIEN, OF NIET?

“Ja en nee. Epal was meteen al groot. En in die jaren ook wel met een te grote broek hoor. Naar de concurrerende pools toe. Maar de toon is wat gematigder nu, wat realistischer. En wat ik mooi vind is dat we met EPAL Nederland hebben bedacht om het eerste jaar van het lidmaatschap gratis te maken. Dat leverde ons wat nieuwe leden op. Dat heeft EPAL International nu overgenomen! Dat vind ik toch mooi. Dus in heel Europa is het eerste jaar gratis. EPAL is in die jaren toch wel volwassen geworden.”

HOE ZIET JOUW WERKDAG ER UIT? WAT IS EPALS VRAAG AAN AREND VERHOEFF?

“Ik doe van alles. Heel gevarieerd dus. En ik hou geen uren bij. We zijn bijvoorbeeld nu met callcenters bezig. Sta ik ineens te presenteren voor allemaal jongelui op een logistieke school. Nou, dat was leuk. Gaan we vaker doen. Door het hele land. Maar tevens hou ik de to-do lijsten actief die uit een bestuursvergadering komen. Ik heb dan contact met het secretariaat, zit dan mensen achter de broek, of pak t zelf op. Ik maak de nieuwsbrief. Laatst heb ik nog een fraudegeval afgehandeld.
Ik ga op visite bij aspirant-leden.”

GROEIT DE EPAL COMMUNITY?

“Waar ik in de eerste EPAL Stars nog zei dat het 10 voor 12 was als het gaat om nieuwe licentiehouders, merk ik nu dat die druk er wel af is. Het gaat nu dus beter dan toen, in 2018. We zijn best goed bezig. Call-centers benaderen bedrijven voor het vergroten van de merkbeleving. Maar ook constateren we andere dingen, verbeterpunten. Het Messor Callcenter merkt bijvoorbeeld dat EPAL als merk te weinig zichtbaar is. Er zijn te weinig mensen die weten dat de pallets maandelijks door Bureau Veritas gecontroleerd worden. Het gaat ook om veiligheid natuurlijk! Dikke stapels maken van beladen pallets van ongecertificeerd hout. Ik moet er niet aan denken wat daar mee kan gebeuren. Messor heeft ook gemerkt dat 75% van de gebelde bedrijven niet eens wéét dat er een hele organisatie achter die Europallets zit. Met kwaliteitsgaranties en noem het maar. En de kaart waarop licentiehouders kunnen zien wanneer een pallet gerepareerd moet worden? Daar zijn veel te weinig gebruikers van. We sturen er nu dozen vol het land door. Dus ja, we groeien, het gaat best goed. Maar er kán en moet nog heel veel gebeuren!”

IS DAT WEL EEN POSITIEF EINDSIGNAAL?

“Het gaat niet slecht. De bestuursleden constateren zelfs in de markt dat men vaker de vraag stelt: ‘Bent u wel licentiehouder?’ En dat is natuurlijk, naast het stijgende ledental, wel een positieve beweging. Dat zegt iets over het merkbewustzijn rondom EPAL. En dat hebben we nodig”

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

ONZE KRACHTIGE KETEN IS GEEN SPA ROOD

Onze keten is sterk. En onze keten wordt alsmaar sterker, jaar in, jaar uit. Dat weten wij allemaal, en we ervaren het door het steeds dichter worden van ons netwerk. De lijntjes zijn kort. Laten we dat koesteren. Laten we er trots op zijn samen zo’n club van gelijkgestemden te vormen. Dat gevoel mogen we ook naar buiten uitdragen. Waarom zouden we het voor onszelf houden? Wij zien de voordelen van EPAL en we staan daar achter. Pal.

Maar waarom willen we dan geen Spa Rood zijn? Dat is toch een merk dat in heel Europa beroemd is? Marktleider zelfs. Niet de minste dus. Waarom wil EPAL dan geen Spa Rood zijn?
Bestel maar eens een Spa Rood op een terras. De kans bestaat dat de ober zonder met de ogen te knipperen Sourcy of Bar-le-Duc naar uw tafel brengt. En veel consumenten hebben het niet eens door. Het probleem dat Spa als groot merk heeft, is dat het synoniem is geworden voor bruisend water, voor de hele sector dus. De consument vindt het niet spannend genoeg om de ober terug te fluiten. Het water bruist toch?

EPAL is een A-merk in de distributieketen. Een merk met een wereldwijde zichtbaarheid moet natuurlijk beschermd worden. EPAL doet dit door te kiezen voor een onvervreemdbare identiteit. EPAL heeft wat dat betreft meer gezicht dan Spa Rood. Daarom heeft EPAL voor een helder en onderscheidend logo gekozen met de letters EPAL in een ovaal. De landenorganisaties voegen daar hun eigen landen kenmerk aan toe, in het geval van Nederland werd dit EPAL Nederland.

De pallets van EPAL zijn uniform herkenbaar. Op de linker klos staat altijd het herkenbare logo van EPAL of de letters EUR gebrand in het ovaal. Op de rechter staat eveneens EPAL of één van de veertien andere door EPAL toegestane logo’s. Zo hebben alle landen die EPAL pallets produceren dezelfde uitstraling. Pallets zonder deze zichtbare kenmerken van EPAL voldoen niet aan de hoge kwaliteitseisen die de basis vormen voor het merk EPAL. De kwaliteit van deze pallets kan EPAL dus zeker niet garanderen.

De huiskleuren van EPAL zijn blauw en wit. Deze kleuren komen terug in alle in- en externe communicatie van EPAL. Websites, magazines of nieuwsbrieven hebben altijd blauw-witte elementen in de opmaak. Laten we zorgen dat EPAL óns merk blijft. EPAL is niet “Die ene van die pallets, Euro of Chep ofzo.” EPAL is geen synoniem voor elk pallet, dat is haast een belediging. EPAL staat garant voor ongekende kwaliteit en een ijzersterk netwerk binnen een supersterke keten. Pal voor EPAL!

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

PEOPLE PLANET PROFIT PLASTIC?

EPAL werkt met hout. Daar worden toch bomen voor gekapt? Hoe kunnen we dat rijmen met duurzaamheid en zorg voor de aarde, als we ook pallets van kunststof kunnen maken? Voor veel mensen aan de zijlijn is dat reden het vergrootglas ter hand te nemen. Dat is begrijpelijk. Dat zouden we zelf ook doen. Daarom hebben we het ook maar gedaan.

EPAL Nederland heeft in 2011 laten onderzoeken wat nu precies de CO2 footprint is van EPAL pallets. Dat vonden we ook zelf interessant om te weten, mede omdat we de resultaten dan kunnen vergelijken met die van logistieke ondernemers met plastic pallets. Hout is een natuurlijke opslagplek van CO2. Kunststof heeft deze eigenschap niet. Ons onderzoek wees uit dat het gebruik van EPAL-pallets 30 kg CO2 uitstoot bespaart, afgezet tegen andere pallets, plastic of niet. In dit onderzoek speelt de lange levensduur die EPAL garandeert door te werken met de internationale audit-organisatie Bureau Veritas natuurlijk een grote rol.

ZIEKTEKIEMEN?

Het vergelijk met plastic heeft EPAL voortgezet, maar nu in een specifiek andere setting: de voedingsindustrie. Wat is dan de verantwoordelijkheid van de logistieke wereld binnen het vervoer van levensmiddelen? Uiteraard circuleren pallets ook in de voedingsindustrie. Hoe zit het dan met eventuele ziektekiemen? Is hout dan eigenlijk wel beter dan kunststof?
Het Institut für Holztechnologie Dresden (IHD) heeft voor EPAL de microbiële eigenschappen van EPAL pallets en H1 kunststof pallets bepaald. Het bleek dat houten ladingdragers tot 13 keer beter in staat zijn bacteriën uit te roeien dan ladingdragers van plastic. Dit komt door de antibacteriële werking van hout. Hierdoor kunnen we dus veilig concluderen dat EPAL pallets geschikt zijn voor gebruik in hygiëne-gevoelige omgevingen.

People, planet, profit, plastic. In dit rijtje hoort plastic dus niet thuis. EPAL blijft met natuurlijke materialen werken, daar zijn we zo groot mee geworden, en daar zijn we trots op.
Dat mag ook wel, na 30 jaar.

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

EPAL Pallets en duurzaamheid

Duurzaamheid. Een term waar we in de brede transportsector wel eens last van hebben. Vliegschaamte, stikstofuitstoot, CO2-uitstoot, PFAS, dikke diesels. Daar sta je dan als ondernemer, met duurzame ambities. Een toeleverancier voor de bouwsector loopt al snel imagoschade op. En ja, de logistieke sector stoot inderdaad bovengemiddeld veel stikstof uit, maar de sector is ook verantwoordelijk voor bovengemiddeld veel transport. Het één kan helaas niet altijd zonder het ander.

VERSPILLING

Daarom is het goed om te weten dat duurzaamheid bij EPAL zeker geen loos begrip is. Vanaf het allereerste begin voorkomt het EPAL ruilsysteem verspilling. Verspilling van vermogen, van moeite en van hout. Want uiteraard kost een pallet geld, natuurlijk. Daarom zou het ook zonde zijn om na levering van de goederen de pallet als afval te zien. Weggegooid geld. De pallet moet dus in de keten blijven, terwijl de lading de keten verlaat. Het verspillen van moeite voorkomt EPAL door de keten open te houden. Het bespaart ondernemers de moeite om opslag te regelen voor alle pallets die met de lading mee komen. Ons dichte netwerk maakt die opslag overbodig. Er is altijd een EPAL-gebruiker in de buurt die lege pallets weer wil laden met een nieuwe lading. Dit zorgt ervoor dat er veel minder vrachtwagens door Europa rijden die uitsluitend lege pallets vervoeren. Een significante bevordering, tegen transportverspilling.

ZORG VOOR HOUT

Maar het belangrijkste is misschien nog wel dat EPAL hout bespaart. Door de pallets binnen de keten te houden, eindigen er zo min mogelijk pallets als afval. De unieke kwaliteitscontroles die EPAL door de meest vooraanstaande kwaliteitsinspectiebedrijven ter wereld laat uitvoeren zorgen er voor dat elke afzonderlijke pallet zo lang mogelijk gebruikt wordt. Met gespecialiseerde licentiehouders, die een exclusieve licentie van EPAL hebben behaald voor reparaties, houden we de kwaliteit ongekend hoog. Zonder deze uiterst vakkundige reparateurs zouden we natuurlijk nooit de continue kwaliteit kunnen halen die we garanderen.

ZORG VOOR AARDE

De zorg voor onze aarde vraagt om duurzaam gedrag. De aarde is een verzameling van verschillende ecosystemen. En die systemen zijn allemaal in balans. Totdat er ergens een indringer komt, die in dat systeem geen natuurlijke vijand heeft. Deze verstoort het natuurlijke evenwicht in het betreffende systeem. Omdat de circulatie van EPAL pallets zo groot is verplaatsen EPAL pallets ladingen zelfs naar andere werelddelen. Daarom heeft EPAL, al sinds 2011, alle nieuw geproduceerde pallets laten behandelen volgens de ISPM 15 norm. Het is duidelijk dat de ISPM 15 norm wordt aangehouden door de markering op de middelste klossen van alle EPAL pallets. Deze norm gebiedt een behandelingsmethode die er voor zorgt dat ongedierte, zoals boktorren, niet op pallets kunnen leven. Zo weten alle EPAL-gebruikers zeker dat hun internationale transport veilig plaatsvindt. Het is goed om te weten dat u als gebruiker van EPAL pallets wel degelijk uw steentje bijdraagt aan minder verspilling en een betere aarde. Bij EPAL heeft duurzaamheid vanaf dag één al écht betekenis gehad.

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

SLIMME INNOVATIE IN DE KETEN

EPAL heeft ’s werelds grootste open pooling systeem met het dichtste netwerk en onze groep Quality Chain Members groeit gestaag. We vinden het fijn onze leden een podium in de EPAL Stars te bieden als er interessante innovaties te melden zijn. Maar dat betekent natuurlijk niet dat EPAL zélf stil moet blijven zitten. Als marktleider moet EPAL juist het voortouw nemen in het integreren van innovaties in onze bestaande keten. En dat doen we.

Met iPAL zet EPAL een stap in de toekomst. iPAL betekent een ongekende digitale revolutie die afrekent met de gebruikelijke papieren rompslomp in de logistieke wereld. De EPAL Euro pallet QR ontwikkelingsslag begint bij het merken van de EPAL pallets met een QR-Code. Nu kunt u zelf de leeftijd, onderhoudsgeschiedenis en labels van het pallet achterhalen. U weet dat EPAL garant staat voor kwaliteit in de keten, nu kunt u ook zien hoe dat gebeurt. Zo houden we iedereen op de hoogte en maken we onze keten nóg sterker.

ALLES IN ÉÉN APP

Via de EPAL Euro pallet QR app is het mogelijk om vele pallets tegelijk te monitoren en in één oogopslag te zien waar uw lading zich bevindt. En zo kunt u, met dezelfde app, uw medewerkers ondersteunen tijdens het laden van een vracht. Als u ook toetreedt tot het EPAL Euro pallet QR platform kunt u het management van al uw pallets regelen. Voorraadbeheer en accountmanagement worden veel intuïtiever en de wisselingen van de voorraad kunt u per seconde bijhouden. Door de toevoeging van kunstmatige intelligentie is het opmaken van de inventaris slechts één druk op de knop.

Wij digitaliseren de grootste open palletpool ter wereld en maken onze pool daarmee ook de slímste ter wereld. Kies ook voor digitaal beheer en sluit aan in de keten van early adapters. Meer weten? Mail epal@epalnl.nl of bel (+31) 0135944518. Krachtig én duurzaam in de keten.

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

KAASDRAGERS; NU NOG SLECHTS FOLKLORE

Het is een lange reis geweest die onze EPAL pallet heeft gemaakt. En dan spreken we hier niet eens van de reis die al onze pallets dagelijks maken, binnen de open pool van EPAL. Nee, we spreken over de tijdreis. Het avontuur dat de industrie in de VS een ongekende boost heeft gegeven, dat rugklachten verholpen heeft, dat het Europese goederenvervoer na WO II volwassen heeft gemaakt, dat de circulariteit met de logistiek mee liet draaien, en dat duurzaamheid en kwaliteit de plek gaf die het verdiende.

Die reis begon namelijk al in de vroege jaren twintig van de vorige eeuw. Amerikaanse fabrieken wilden efficiënter omgaan met hun handel. Vervoer en magazijnmanagement kregen meer aandacht. Allerlei types ladingdragers ontwikkelden zich tot de uiteindelijke pallet. Verplaatsen en zelfs stapelen van goederen ging in een handomdraai, helemaal na de introductie van de gemotoriseerde heftruck. De pallet bleek niets minder dan een gamechanger.

 

WEG ZIJN DE RUGKLACHTEN

In Europa waren het onder meer de Goudse kaasdragers die een feestje vierden. Hun rugklachten verdwenen als sneeuw voor de zon, nu ook hun handel per pallet vervoerd werd. En dat vervoer ging al gauw internationaal. Op de eerste containerbeurs in Zurich in 1951 was er namelijk al aandacht voor standaardpallets, toen nog toekomstmuziek. In 1952 vond de eerste palletuitruil plaats door de SBB, de Zwitserse spoorwegorganisatie. Vanaf dat moment ging alles in sneltreinvaart: de voorlopers van EPAL lanceerden in 1961 de standaardmaat voor pallets, precies op maat voor goederenwagons. Een doorbraak. De geboorte van de Europallet was daar, in Zwitserland, 60 jaar geleden. Het goederenvervoer per trein was ontketend. De volgende stap zetten de spoorwegmaatschappijen zelf: de pallet werd onderdeel van de transportsector, en niet meer van de lading. Lege pallets konden zo met een nieuwe lading weer in de trein terug. Dat scheelde de opslag van de lege pallets, het vervaardigen van andere pallets of het achteloos weggooien van gebruikte pallets. Een ongekende en innovatieve stap in duurzaamheid. En 30 jaar geleden, in 1991, werd vanuit die spoorwegmaatschappijen EPAL opgericht. De marktleidende organisatie die de kwaliteit van al deze pallets binnen dit ruilsysteem waarborgt, door duurzaamheid en kwaliteit te garanderen. De tijdreis gaat nog verder, want met de EPAL Euro pallets QR gaat EPAL ook op reis naar de toekomst. iPAL geeft digitale innovatie een grote rol, zoals nooit eerder gedaan is. Met een volgsysteem, op te vragen door middel van een QR-code op de pallet, zijn alle goederen te volgen in hun supply chain. Zo maken we de keten nóg krachtiger.

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

EPAL: EEN SUCCESVERHAAL DAT IN DE ALPEN BEGON

Het is 1922. Verschillende Europese spoorwegmaatschappijen richten een samenwerkingsorganisatie op die ‘rollend materieel over de Europese spoorwegen standaardiseerde en de samenwerking bevorderde. Deze organisatie deed dit niet zomaar, het doel was het internationale treinverkeer te vergemakkelijken. De organisatie is uiteindelijk verantwoordelijk voor het volledig standaardiseren van goederenwagons in de jaren ‘50.

Die efficiency-gedachte sloeg in als een bom: op de Zwitserse containerbeurs in Zurich in 1951 was slim transport een belangrijk thema. En als onderdeel van slim transport werd ook de pallet een populair gespreksonderwerp in Zwitserland destijds. Kort na die beurs, in 1952, vond de eerste pallet uitruil in dat land plaats, door de Zwitserse spoorwegorganisatie de SBB.

Maar ook het andere Alpen land, Oostenrijk, liet zich niet onbetuigd in de vliegende start van wat nu de Europallet is geworden. Want in 1961 kreeg de ÖBD RCG, de railcargo Austria AG, de merkrechten van de Europallet in Wenen. De standaardmaten van de Europallet werden daarmee vastgelegd: 120 x 80 cm. Vanaf dit moment kon overal met pallets van hetzelfde formaat gewerkt worden, die precies op maat waren voor de goederenwagons. Met de internationale economische vooruitgang van die tijd groeide de transportsector exponentieel: in korte tijd waren Europallets
alomtegenwoordig.

DE GEBOORTE VAN ÉCHTE KWALITEIT

Jarenlang stond de samenwerkingsorganisatie garant voor de kwaliteit van de Europallets. De Zwitserse, Duitse en Franse spoorwegen richtten 30 jaar geleden een onafhankelijke vereniging voor kwaliteitscontrole op. De open pallet pool was zo groot geworden dat EPAL, een non-profit organisatie, het ruilsysteem in goede banen moest leiden. En dat doet EPAL, zoals u weet, al 30 jaar lang, met grote passie. Om de kwaliteit van de pallets in het ruilsysteem zo hoog mogelijk te houden heeft EPAL zelfs externe kwaliteitscontroleurs ingezet. Bureau Veritas voert de audits uit die
de kwaliteit in EPALs keten op het zo hoge peil houden.

VANDAAG EN VERDER

Vanuit het hoofdkantoor in Düsseldorf groeide EPAL in Europa gestaag door. Inmiddels zijn er veertien landenorganisaties actief. De besturen van deze landenorganisaties ontmoeten elkaar jaarlijks en hebben via het hoofdkantoor in Düsseldorf regelmatig contact. De Nederlandse landenorganisatie, EPAL Nederland, heeft haar hoofdkantoor in Tilburg en vervult vanuit daar haar rol als spin in het web in transportland Nederland. EPAL Nederland levert op haar beurt een waarborg voor de constante kwaliteit van pallets en faciliteert in reparatie en recycling binnen de keten. Maar zeker niet minder belangrijk onderhoudt EPAL Nederland de contacten met alle leden in de keten in Nederland. De Nederlandse producenten, reparateurs en handelaren bij die lid zijn van onze vereniging worden bijgestaan op elk gewenst vlak. Alle beslissingen die EPAL Nederland neemt zijn in het belang van de gebruikers en de logistieke partners.

SAMENVATTEND

99 jaar geleden werd met het oprichten van een samenwerkingsorganisatie van Europese spoorwegmaatschappijen de eerste stap gezet naar soepel en slim internationaal goederenvervoer. 60 jaar geleden werd de pallet zoals we die vandaag nog altijd kennen geboren. En 30 jaar geleden werd EPAL opgericht, dat tot op de dag van vandaag garant staat voor een hoogkwalitatieve, duurzame en betrouwbare vervoersketen. Vandaag zien we een keten met digitale innovaties die klaar is om de toekomst in te gaan. Krachtig en duurzaam.

Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>

De EPAL Nederland organisatie: krachtig en duurzaam in de keten, nu en in de toekomst

Op 8 oktober 2021 organiseerde EPAL Nederland haar Algemene Ledenvergadering met aansluitend spreekster Folkje Sjoerdsma en netwerkborrel bij gastheer Gooskens Hout, te Moerdijk.

Tilburg, 18 oktober 2021 – Een grote vertegenwoordiging van Nederlandse EPAL-licentiehouders is op vrijdag 8 oktober 2021 bijeengekomen in Moerdijk bij gastheer Gooskens Hout, de grootste vurenhoutleverancier van de Benelux. Nadat de bijeengekomen bedrijven het genoegen hadden de première van de Gooskens Hout Brandmovie te aanschouwen, volgde een rondleiding over het immense terrein in heerlijk nazomers weer. Niet alleen aanschouwden de genodigde participanten de opslag van zo’n 50.000 m3 hout, ook alle bedrijfsactiviteiten, van schaven tot zagen, werden grondig uiteengezet. Ook de daaropvolgende catering was van de hoogste kwaliteit, waar de gasten op sfeervolle wijze werden ontvangen in een speciaal voor de gelegenheid opgezette tent. Niet zomaar een tent maar een volwaardig ingericht exemplaar van circa 300 m2 met houten spanten, vloeren en wanden, waar menig Oktoberfest-organisator jaloers op zal zijn.

EPAL-licentiehouders en genodigden op locatie bij Gooskens Hout te Moerdijk

In haar Ledenvergadering reflecteerde EPAL Nederland met haar aangesloten licentiehouders en leden op een bewogen maar ook succesvol jaar. Allereerst het heuglijke nieuws dat de organisatie een dubbel jubileum weet te vieren onder de noemer 60/30. Dit omdat EPAL in 2021 haar 30-jarige bestaan weet te vieren, alsmede het 60-jarige bestaan van de Europallet. Zoals bekend is de organisatie inmiddels in meer dan 30 landen vertegenwoordigd. Dan was er een nieuw record aan productie- en reparatiecijfers op het Europese niveau aan te merken, namelijk circa 100 miljoen nieuw geproduceerde en circa 30 miljoen gerepareerde EPAL-eenheden. Ook werd de nieuwe Managing Director van EPAL geïntroduceerd, de heer Bernd Dörre (54), die per september 2021 Christian Kühnhold heeft vervangen. De ALV afsluitende keer EPAL Nederland naar de toekomst en naar de manieren waarop zij middels het vergroten van de marktvraag een duurzame bijdrage aan de samenleving gaat leveren. Een mooi streven!

Fieldmanager van EPAL, Arend Verhoeff (rechts), reflecteert samen met de voorzitter van EPAL Nederland, Ruben Hut (links), op de prestaties van EPAL in het afgelopen verenigingsjaar

Ook spreekster Folkje Sjoerdsma wist de dag te kleuren. Als directeur van sales- en communicatiebureau Messor, bracht zij de EPAL-licentiehouders in contact met wat hun klanten en de markt van het EPAL-merk vinden, en hoe zij hier commerciële mogelijkheden kunnen verzilveren.

Spreekster Folkje Sjoerdsma prikkelt leden met vernieuwende inzichten

Al met al een geslaagde dag waarop men via een aansluitende netwerkborrel en diner nog eens kon spreken over de bevlogen tijd die achter ons ligt, en de mogelijkheden van de toekomst. Wij zijn er zeker van dat deze zich zal laten dragen door ’s werelds grootste open palletpool, samen krachtig en duurzaam in de keten.

Over EPAL:

De European Pallet Association e.V. (EPAL) zorgt voor een vlotte goederenstroom in de logistieke wereld met meer dan 600 miljoen EPAL-Europallets en 30 miljoen -Boxpallets in ’s werelds grootste open uitwisselingspool. Opgericht in 1991 als de overkoepelende vereniging van erkende producenten, handelaren en reparateurs van EPAL-lastdragers, is EPAL wereldwijd verantwoordelijk voor de constante kwaliteit. EPAL-pallets worden geproduceerd uit duurzaam verbouwd en CO2-neutraal hout, kunnen worden gerepareerd en gerecycled, en verminderen de transportafstanden dankzij hun hoge beschikbaarheid. Als geregistreerde vereniging streeft EPAL geen commerciële belangen na en neemt al haar beslissingen in het belang van de industrie, de detailhandel en de logistieke partners. EPAL wordt in meer dan dertig landen vertegenwoordigd door veertien nationale comités die zich ertoe hebben verbonden de doelstellingen van EPAL te verwezenlijken.

Voor meer persinformatie:

EPAL Nederland
Rick Bollen
T +31 (0)13 59 44 518
M +31 (0)6 2140 8582
info@epalnl.nl

5e Editie Epal Stars | DÁG 2020… WELKOM 2021!

In deze EPAL Stars gaat het in de diverse artikelen over de toekomst in de logistiek in het algemeen en over die in onze branche in het bijzonder. Maar er is natuurlijk ook alle reden om even achterom te kijken. In de media lezen we dat door de coronacrisis veel mensen roepen dat ‘2020 een verloren jaar is dat we zo snel mogelijk achter ons moeten laten en dus vergeten’. Onze persoonlijke gezondheid was en is natuurlijk het allerbelangrijkste; kijken we echter vanuit zakelijk perspectief dan was het voor EPAL een zeer opmerkelijk positief jaar. We maakten – daar wijzen de cijfers op – de grootste groei door ooit als EPAL Nederland. Ook internationaal is er een opmerkelijke groei wat betreft productie en reparatie-aantallen. Daarmee hebben we internationaal ons marktleiderschap nog verder verstevigd en daar zijn we als bestuur in Nederland natuurlijk ook trots op.

Parallel met deze groei zien we bij EPAL ook de technologische vooruitgang. De ontwikkelingen rond iPAL die in de vorige editie van de Stars uitvoerig aan bod kwam en ook nu weer wordt aangestipt, krijgt in 2021 en daarna nog concretere vorm. EPAL neemt dus ook als het gaat om innovatie het voortouw. Een logische en ook noodzakelijke ontwikkeling, zie ook het artikel van Raymond Tukker die aankondigt dat we nog maar aan het begin staan van de veranderingen in de logistieke wereld.

Al deze ontwikkelingen onderstrepen nog maar eens weer het belang van het open pooling systeem. Natuurlijk is dit alles geen reden om comfortabel achterover te gaan leunen. Ook in 2021 zullen we voortdurend kijken naar punten die we kunnen verbeteren. Zodat we een steeds sterkere schakel in de keten zullen zijn maar ook blijven.

Lees onze 5e editie van Epal Stars >>

Bestuur EPAL NL

EUTR: de Europese houtverordening om illegale houtkap tegen te gaan

“Ondanks het instellen van de Europese houtverordening en het intensiveren van de monitoring en handhaving, blijft de EU één van de grootste markten voor de wereldwijde handel in illegaal gekapt hout.” Dit constateert NEPCon op hun website. NEPCon is een non-profit organisation die zich richt op de problematiek van de klimaatverandering. Het doel van NEPCon is het beschermen van natuurlijke grondstoffen. De licentiehouders van EPAL houden zich aan de EUTR. NEPCon biedt hen hulp in de vorm van het LIFE Legal Wood project. “Als we samenwerken met alle partners in heel Europa, zal LIFE Legal Wood een sterker bewustzijn creëren op het gebied van legaal hout. We zullen seminars verzorgen en handvatten bieden om bedrijven te helpen illegale houtkap uit de weg te gaan in hun supply chain,” zegt project manager Jakob Ryding.

Het Italiaanse consortium Conlegno, waarbij EPAL Italië is aangesloten, is een partner in het LIFE Legal Wood project. 

Lees meer

Nieuwe iPAL website

Het iPAL project heeft maar één doel: het digitaliseren van ’s werelds grootste open pallet pool. EPAL en de Fraunhofer IML ( Institut für Materialfluss und Logistik) zijn de samenwerking aangegaan om smart pallets en een toekomstbestendig logistiek platform voor EPAL pallets te maken. Alle informatie over ontwikkelingen rondom de EPAL Euro pallets QR is te vinden op de nieuwe iPAL website. Hier kunt u contact met ons opnemen, vragen stellen en zelfs profiteren van nieuwe pallets als pilot partner in het iPAL project. EPAL is klaar voor de toekomst. 

www.EPAL Euro pallet QRs.org

Nieuwe brandingstrategie van EPAL richt zich op de kracht van het EPAL systeem

EPALs internationale nieuwe brandingsstrategie richt zich op alle voordelen van het EPAL open poolingsysteem. Het internationale motto “More than one way” wordt in de Europese vakpers gelanceerd. Het open poolingsysteem van EPAL is dan ook het allergrootste ter wereld. Meer dan 600 miljoen EPAL pallets circuleren in de vervoersketen en meer dan 1500 licentiehouders wereldwijd leveren de kwaliteit die EPAL pallets zo groot maakt. “More than one way” richt zich op het geheel dat EPAL zo sterk maakt: de alomtegenwoordigheid en de onbeperkte beschikbaarheid van EPAL producten, de kwaliteitsborging, de wereldwijde standaardisatie en de ecologische duurzaamheid door efficiënt gebruik van hulpbronnen. 

“Het houten pallet is een duurzaam logistiek bedrijfsmiddel dat enorm bijdraagt aan de circulaire economie.”

Jean-Philippe Gaussorgues, commercieel directeur van EPAL France, licht in een interview met de televisiezender Bati Journal TV toe waarom het gebruik van houten pallets een krachtige en duurzame factor in de vervoersketen is. Bati journal TV is een Franse zender die zich richt op informatie uit en ontwikkelingen in de bouwsector. Kijk hier voor het hele interview. Helaas niet beschikbaar met ondertiteling.

 

Essentieel voor de transport en opslag voor voeding: onderzoek wijst uit dat houten pallets hogere niveaus van antibacteriële activiteit hebben dan plastic pallets

Lang is gedacht dat plastic pallets in de toeleveringsketen betere hygiënische eigenschappen zouden hebben dan pallets van hout. Het Instituut voor Houttechnologie Dresden IHD heeft deze wereldwijd gedragen overtuiging onderzocht. De uitkomst van dit onderzoek ontkracht deze overtuiging. Op basis van de meest recente kennis en technologie heeft IHD een vergelijkend onderzoek verricht tussen beide materialen. Het blijkt dat de antibacteriële activiteit van houten EPAL Europallets maar liefst 13 maal hoger is dan die van de plastic H1 pallets.

Lees meer

 

Pallethygiënestudie: Op hout hebben bacteriën een lager overlevingspercentage dan op plastic

De opvatting dat plastic pallets hygiënischer zijn dan hun houten tegenhangers gaat niet meer op, volgens gloednieuw Europees onderzoek. Na bijna twee jaar onderzoek, uitgevoerd door het gerespecteerde Institut für Holztechnologie Dresden (IHD), stelt het 38 pagina’s tellende rapport dat alleen nieuw geproduceerde pallets kiemvrij zijn, ongeacht het materiaal waaruit ze zijn gemaakt.

Tussen februari 2018 en december 2019 heeft het IHD een aantal laboratoriumtests en onderzoeken uitgevoerd om de microbiële eigenschappen van standaard EPAL Euro-pallets en van H1-plastic pallets te bepalen. In deze studie werden pallets van alle gangbare kwaliteitscategorieën onderzocht en getest volgens gecertificeerde testmethoden. De in het laboratorium geteste pallets zijn besteld bij een erkende dealer en zijn daarmee afkomstig van het commerciële EPAL-ruilsysteem voor ladingdragers. De pallets waren allemaal minstens één keer eerder gebruikt en waren niet schoongemaakt voorafgaand aan het testen. De laboratoriumtests werden uitgevoerd met Escherichia coli en Staphylococcus aureus-bacteriën.

Het vergelijkend onderzoek komt tot de conclusie dat houten ladingdragers tot meer dan 13 keer beter in staat zijn bacteriën uit te roeien dan plastic. Het is daarom mogelijk te concluderen dat houten pallets geschikt zijn voor gebruik in de hygiëne-gevoelige gebieden van voedselverwerking en transport. Een dergelijk gebruik vereist uiteraard strikte naleving van de hygiënevoorschriften en normen die van toepassing zijn.

figuur 1 kiemactiviteit Staphylococcus aureaus

Het onderzoek weerlegde verder de algemene opvatting dat houten pallets, vanwege hun grove oppervlakken, gevoeliger zijn voor microbiële aantasting, een punt dat vaak wordt gemaakt door fabrikanten van plastic pallets. Het onderzoek laat duidelijk zien dat ruwe secties, veroorzaakt door slijtage aan het oppervlak van plastic pallets, die een veelvoorkomend kenmerk zijn van voor gebruikte pallets, een ideaal substraat vormen voor bacteriegroei.

Hout heeft daarentegen bepaalde natuurlijke hygiënische eigenschappen die de verspreiding van micro-organismen voorkomen, zoals de kwantitatieve resultaten van het onderzoek aantonen. Bij correct gebruik hebben houten pallets een antibacteriële werking die meer dan dertien keer hoger is dan die van H1 plastic pallets.

Het rapport concludeert:

“Op hout hebben bacteriën een lagere overlevingskans dan op plastic. De conclusie is dus dat houten pallets geschikt zijn voor gebruik in de hygiënegevoelige gebieden van voedselverwerking en transport”.

Ruben Hut, voorzitter van EPAL Nederland, stelt: “Dit gedegen onderzoek bevestigt wederom dat de houten verpakking de juiste keuze is voor de hygiënegevoelige waardeketen. Daarnaast zijn de EPAL- verpakkingen de meest duurzame en kwalitatief sterke verpakkingen in ‘s werelds grootste open uitwisselingspool”.

Bekijk (download) de onderzoeksresultaten;

4e Editie Epal Stars

Het zijn letterlijk ‘andere tijden’ voor een ieder van ons. Het zijn tegelijkertijd ook verwarrende tijden, juist ook voor onze leden en iedereen die in de logistieke branche werkzaam is. Temidden van de bezorgdheid en zorg voor onze gezinnen, families, de ouderen en onszelf is er het belang dat vervoersstromen goed georganiseerd door blijven gaan. Uitdagingen voor onze sector zullen niet
uitblijven. EPAL Nederland is onderdeel van een Europees en zelfs internationaal netwerk. Juist nu is verbonden zijn met elkaar als leden zo belangrijk.

Op alle denkbare manieren kunnen we elkaar onderling ook als leden (blijven) steunen; met tips, suggesties en ideeën om samen te werken waar nodig. Communicatie is daarbij essentieel. Deze
EPAL Stars (download nummer 4, jaargang 3) , ons ledenmagazine, is daar één onderdeel van.

Blijf gezond, blijf alert en blijf verbonden. Met ons en met elkaar.

Bestuur EPAL Nederland

De palletindustrie: een onmisbare schakel in de internationale transportketen

De productie, handel en reparatie van houten verpakkingen is essentieel voor de Europese beschikbaarheid van goederen en essentiële diensten.

Tilburg, 14 april 2020 – EPAL Nederland steunt de verklaringen van de European Federation of Wooden Pallet & Packaging Manufacturers (FEFPEB) en de Nederlandse Emballage en Palletindustrie Vereniging (EPV), die verzoeken dat de productie en reparatie van houten verpakkingen tot de essentiële industrieën behoren als onderdeel van de toeleveringsketen voor vitale sectoren en kritieke diensten in de coronaviruscrisis.

Zonder houten ladingdragers, zoals de meer dan 600 miljoen EPAL-Europallets en 20 miljoen -Boxpallets, zouden er aanzienlijke knelpunten ontstaan in de handelsstromen van zowel de voedingssector, de chemische en medische industrie. In de waardeketen zijn houten verpakkingen van levensbelang voor een vlot en ononderbroken goederenvervoer. Men moet kunnen vertrouwen op de kritische zendingen die tijdig en in goede staat dienen te worden ontvangen.

Ruben Hut, voorzitter EPAL Nederland: “EPAL Nederland is er als onderdeel van ’s werelds grootste open uitwisselingspool voor de leden, voor de gehele branche en voor alle afnemende en afhankelijke industrieën. Zeker nu!”

Daarnaast ondersteunt EPAL, als internationale organisatie, de oproep van haar leden in de nationale verenigingen van alle Europese landen – producenten en reparateurs van EPAL-ladingdragers – om hun status van ‘essentiële bedrijven’ in de crisis en daarbuiten te erkennen, en in deze manier om de essentiële goederenstroom te beschermen.

Over EPAL:
De European Pallet Association e.V. (EPAL) zorgt voor een vlotte goederenstroom in de logistieke wereld met meer dan 600 miljoen EPAL-Europallets en 20 miljoen -Boxpallets in ’s werelds grootste open uitwisselingspool. Opgericht in 1991 als de overkoepelende vereniging van erkende producenten, handelaren en reparateurs van EPAL-lastdragers, is EPAL wereldwijd verantwoordelijk voor de constante kwaliteit. EPAL-pallets worden geproduceerd uit duurzaam verbouwd en CO2-neutraal hout, kunnen worden gerepareerd en gerecycled, en verminderen de transportafstanden dankzij hun hoge beschikbaarheid. Als geregistreerde vereniging streeft EPAL geen commerciële belangen na en neemt al haar beslissingen in het belang van de industrie, de detailhandel en de logistieke partners. EPAL wordt in meer dan dertig landen vertegenwoordigd door veertien nationale comités die zich ertoe hebben verbonden de doelstellingen van EPAL te verwezenlijken.

Voor meer persinformatie:
EPAL Nederland
Rick Bollen
T +31 (0)13 59 44 518
M +31 (0)6 2140 8582
info@epalnl.nl
www.epalnl.nl

EPAL leesvoer: de 3e editie van EPAL Stars

Het einde van het jaar is in zicht en dat betekent: een nieuwe editie van de Epal Stars! We blikken vooruit op nieuwe wet- en regelgeving in 2020, de circulaire toekomst en praten over de voor- en nadelen van de Brexit binnen de logistieke sector.

Daarnaast interviews met:

  • Andrea Engels: ‘Epal pallet is sexy!’
  • Rob Driessen: ‘Pallet is de barometer van de economie’
  • Lillian de Vries over ‘Hét EPAL moment’

Ook de EPAL Stars lezen? Stuur een mail aan info@epalnl.nl en meld u aan. U ontvangt de eerstvolgende in uw brievenbus.

2e editie EPAL Stars: Krachtig in de keten.

Tijd voor de tweede editie van EPAL Stars! Na een enthousiast ontvangst van de eerste editie zijn we weer aan de slag gegaan om de mooiste EPAL verhalen te verzamelen.

In deze tweede editie van het magazine onder andere:

  • Een inkijkje in de nieuwe marketing aanpak van EPAL Nederland en EPAL the movie: krachtig in de keten.
  • Logistieke trends voor 2019: wat is er te verwachten nu de groei niet meer zo hard gaat?
  • Een interview met Elise Gerritsen, directeur van UC Groep over de noodzaak van meer vrouwelijk leiderschap en het streven naar een balans van een mix van masculien en feminien.

Ook de EPAL Stars lezen? Stuur een mail aan info@epalnl.nl en meld u aan. U ontvangt de eerstvolgende in uw brievenbus.

EPAL op de vakbeurs Transport & Logistics

Op 6, 7 en 8 november 2018 heeft logistiek Nederland elkaar ontmoet op de vakbeurs Transport & Logistics in Rotterdam Ahoy. Deze beurs is een platform om de laatste trends en ontwikkelingen te zien in de logistieke markt. Ook EPAL was aanwezig. De stand werd behalve door Arend Verhoeff van EPAL NL, bemand door Minh-Hai Ngo van EPAL. De stand werd druk bezocht en heeft veel interessante verhalen en contacten opgeleverd.

 

  

Goed nieuws; EPAL Stars

Onderdeel van de nieuwe strategie is dat we de communicatie met onze leden, maar ook met hen die dat willen worden, gaan verstevigen. En ook aantrekkelijker gaan aanbieden. EPAL Stars is daar een onderdeel van, een gloednieuw magazine, waarin onze leden volop aan het woord komen.

De krant is gevuld met verhalen en ervaringen uit de praktijk, nieuws waar je wat aan hebt en waarover je als leden van gedachten kunt wisselen. Medio oktober/november 2018 rolt de 1e editie van de pers. Het magazine zal 2 keer per jaar verschijnen met een oplage van meer dan 600 stuks. Op tabloid formaat vindt u het meer uitgebreide nieuws, interviews en avonturen van leden, ontwikkelingen uit de markt, interviews met producenten, actuele onderwerpen; alles staat zwart op wit gedrukt.

In de eerste editie onder andere:

– een interview met Charles Slaghuis, van de Lieshout&Slaghuis Palletgroep.‘Een pallet is geen product, maar een service!’, aldus Slaghuis. 
– Per 1 augustus 2018 is Nederland vertegenwoordigd in het bestuur van EPAL Worldwide. Ruben Hut hierover: ‘Nu kunnen we directer meepraten en meesturen. Dat is in het belang van de hele palletsector’. 

Heeft u deze eerste editie niet ontvangen? Stuur een mail aan info@epalnl.nl en meld u aan. U ontvang de eerstvolgende in uw brievenbus.

 

Nieuwe EPAL CEO – Christian Kuhnhold brengt uitgebreide ervaring!

Christian Kühnhold was 13 jaar lang CEO van PAKi Logistics GmbH en lid van de raad van bestuur van Faber Halbertsma Groep B.V. Vanaf nu zal hij focussen op nieuwe uitdagingen.

“Christian Kühnhold heeft diepgaande kennis van de palletmarkt en het beheer van open pools op internationaal niveau”, benadrukt Robert Holliger, voorzitter van de European Pallet Association (EPAL) e.v. In de raad van de internationale associatie zijn ze ervan overtuigd dat hij EPAL een onschatbare stimulans zal geven om verder te ontwikkelen. Het doel is om de europallet onder het merk EPAL verder te versterken, om door te gaan met uitbreiding naar nieuwe markten en om meer producten tot stand te brengen. Een zeer belangrijk project op dit moment is iPAL, in samenwerking met het Fraunhofer-Institut für Materialfluss und Logistik IML zal de europallet worden uitgerust met intelligentie, waarop nieuwe bedrijfsmodellen zullen zijn gebaseerd.

Persbericht EPAL: SAFETY FIRST – nu ook voor chemische pallets

EPAL, de grootste organisatie voor kwaliteitsborging van houten ladingdragers ter wereld, introduceert EPAL chemische pallets van gewaarborgde kwaliteit. Licenties voor CP-pallets van gewaarborgde kwaliteit kunnen nu bij EPAL worden aangevraagd.

Düsseldorf, 16 november 2017 – Onder het motto ‘de chemie is goed’ lanceert de European Pallet Association e.V. (EPAL) tijdens zijn persconferentie in Düsseldorf de EPAL CP-pallets van onafhankelijk gewaarborgde kwaliteit. Hiermee wordt EPAL’s bestaande en zeer succesvolle portfolio aan ladingdragers uitgebreid met nog eens negen houten ladingdragers van gewaarborgde kwaliteit, om zo een ondersteunende rol te kunnen spelen in de chemische industrie en daarbuiten.

EPAL past zijn erkende en beproefde systeem van standaardisering en onafhankelijke kwaliteitsborging toe op deze populaire chemische pallets, en vult zodoende een gat in de logistieke keten van de chemische industrie.

Als gevolg van prijsconcurrentie en het gebrek aan onafhankelijke kwaliteitsborging voldeden chemische pallets in het verleden vaak niet aan de eisen voor een veilig transport van chemische producten. EPAL kreeg van de kant van stakeholders uit de chemische industrie vaak de vraag waarom er geen chemische pallets van EPAL bestonden. EPAL voorziet nu in deze behoefte aan veilige chemische pallets.

De CP-pallets van EPAL, die voldoen aan de voorschriften uit het Technisch Regelwerk van EPAL, zullen vanaf 1 januari 2018 op de markt beschikbaar zijn. Alle EPAL CP-pallets zijn behandeld volgens de norm ISPM 15 en geschikt voor internationaal goederenvervoer.

De lancering zal plaatsvinden in alle landen ter wereld waar EPAL-gelicenceerde pallets worden geproduceerd en gerenoveerd/gerepareerd.

Martin Leibrandt, CEO van EPAL: “Ik ben verheugd dat EPAL aan de vraag van de klant heeft weten te voldoen door een belangrijke nieuwe component toe te voegen aan het bestaande aanbod aan hoogwaardige houten ladingdragers. Het is nu aan klanten bij wie de vraag naar CP-pallets van EPAL speelt, om ook in de logistieke keten van de chemische industrie te vertrouwen op onafhankelijk geteste kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid.”

Over EPAL:
De European Pallet Association e.V. (EPAL) staat garant voor een soepele goederenstroom in de logistieke wereld, met ruim 450 miljoen EPAL Euro-pallets en 20 miljoen boxpallets in de grootste open uitwisselingspool ter wereld. EPAL werd in 1991 opgericht als overkoepelende organisatie van gelicenseerde producenten en reparateurs van EPAL-ladingdragers, en is wereldwijd
verantwoordelijk voor hun constante kwaliteit. EPAL-pallets worden gemaakt van duurzaam geproduceerd CO2-neutraal hout; ze kunnen worden gerepareerd en gerecycled, en dankzij hun grote mate van beschikbaarheid beperken ze de transportafstanden.

Als geregistreerde vereniging streeft EPAL geen commerciële belangen na en neemt ze al haar Beslissingen in het belang van haar industriële, handels- en logistieke partners. EPAL wordt in meer dan dertig landen vertegenwoordigd door veertien Nationale Comités, die zich tot doel hebben gesteld de EPAL-doelstellingen ten uitvoer te brengen.

Meer informatie voor de pers:
European Pallet Association e.V. (EPAL)
Andrea Engels
Tel: +49 (0) 211 98 480 48 90
Mob: +49 (0) 172 69 325 95
andrea.engels@epal-pallets.org
www.epal.eu

Bron: EPAL

EPAL-europallets houdt succes vast: 10% groei in het tweede kwartaal van 2017

PERSBERICHT

Düsseldorf, 25 juli 2017 –

De productie van EPAL-europallets steeg in de eerste twee kwartalen van 2017 10% ten opzichte van vorig jaar. In de eerste zes maanden van dit jaar werden er wereldwijd 42,5 miljoen EPAL-europallets geproduceerd.
Er was ook een toename van het aantal reparaties, dat in de eerste zes maanden van 2017 met 11,5% steeg en uitkwam op 13,7 miljoen gerepareerde EPAL-pallets.
De continu stijgende productie in de afgelopen vier jaar, sinds het ”EPAL in oval”-logo op alle vier de blokken staat afgebeeld, is het unieke succesverhaal van de EPAL-europallet, die voor kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid staat. In 2015 stond de teller voor de eerste keer op de 100 miljoen voor EPAL-pallets die wereldwijd worden geproduceerd en gerepareerd en in het jaar daarna werd dit zelfs overtroffen met een totaal van 105,5 miljoen EPAL-pallets.
Martin Leibrandt, CEO van EPAL, ”Ik had nooit gedacht dat EPAL het historische resultaat van 2015 zou kunnen overtreffen, maar de gebruikers van EPAL-pallets hebben een rotsvast vertrouwen in ons, dat alleen maar groter wordt. Bij EPAL zijn we hier zeer trots op en we willen alle gebruikers van EPAL-europallets oprecht bedanken.”

Over EPAL:

De European Pallet Association e.V. (EPAL) draagt met meer dan 450 miljoen EPAL-europallets en 20 miljoen boxpallets in ’s werelds grootste poolsysteem van ruilpallets zorg voor een soepele goederenstroom in de logistieke wereld. EPAL is in 1991 opgericht als de overkoepelende vereniging van bevoegde producenten en reparateurs van EPAL-lastdragers en is wereldwijd verantwoordelijk voor de consistente kwaliteit daarvan. EPAL-pallets worden gemaakt van CO2-neutraal hout uit duurzame bosbouw dat kan worden gerepareerd en gerecycled en door de hoge mate van beschikbaarheid van de pallets worden transportafstanden verkort. Als geregistreerde vereniging heeft EPAL geen enkel winstoogmerk en neemt zij al haar beslissingen in het belang van de branche, handel en logistieke partners. EPAL wordt in ruim dertig landen door veertien nationale commissies vertegenwoordigd die zich inzetten voor het implementeren van de doelstellingen van EPAL.

Markering van EPAL Europaletten: Schrapping van de verplichting, eerder aangebrachte controlenagels te verwijderen

PERSBERICHT

Aan de leden van Nederpal:

Markering van EPAL Europaletten: Schrapping van de verplichting, eerder aangebrachte controlenagels te verwijderen

Het directiecomité van EPAL heeft op zijn vergadering van 25 april 2017 de hiernavolgende aanpassing van het Technisch Reglement van EPAL aanvaard:.

Bij meervoudige herstellingen van een EPAL europallet is het niet langer verplicht, eerder op het pallet aangebrachte EPAL controlenagels te verwijderen.

Hierdoor kunnen op het middelste blok van de EPAL europallet de EPAL controlenagels die bij vorige herstellingen werden aangebracht blijven staan. Men hoeft dus niet langer de moeite te doen om de controlenagels van eerdere herstellingen te verwijderen. Daardoor wordt ook vermeden dat het middelste blok wordt beschadigd bij het verwijderingsproces, wat in het verleden het geval kan zijn geweest.

2.

Vanaf de tweede herstelling van een EPAL europallet dient de EPAL controlenagel dadelijk rechts naast de laatst aangebrachte controlenagel te worden aangebracht.

De EPAL controlenagels moeten verplicht van links naar rechts worden uitgelijnd. De afstand tussen twee afzonderlijke EPAL controlenagels mag niet grote zijn dan de diameter van een kop van een controlenagel.

3.

Wanneer er nog geen EPAL controlenagel werd aangebracht op een EPAL europallet, dient de eerste nagel te worden aangebracht in de linkse helft van de middelste blok.

Deze maatregel maakt het mogelijk dat er voldoende plaats vrij blijft om bijkomende EPAL controlenagels aan te brengen.

Deze nieuwe regeling wordt met onmiddellijke ingang van kracht. Ze zal worden ingevoegd in het Technisch Reglement (sectie 2, deel 1: G. II).

Deze door het directiecomité aangenomen aanpassing wordt dadelijk effectief. Dit betekent dat wanneer een EPAL europallet opnieuw wordt hersteld, het niet verwijderen van eerdere controlenagels niet langer bestraft wordt als een overtreding van de licentievoorwaarden.

More counterfeit UIC pallets found in Ukraine

European Pallet Association e.V. (EPAL)

PRESS RELEASE

More counterfeit UIC pallets found in Ukraine

The UIC’s argument that counterfeit EUR pallets “bear no relation to the reality”, refuted

Düsseldorf, 14th March 2017 – Since the European Pallet Association (EPAL) terminated the exchangeability agreement with the UIC, the UIC, the Austrian chamber of commerce, WKÖ, and the association ARGE Palettenpool have tried to refute the reasons for the termination of the common pool. The UIC claimed in a press release that the counterfeiting of UIC/EUR pallets as the justification for the termination bore “no relation to the reality”. In contrast to this, EPAL’s current market analysis documents the reality of unhindered counterfeiting of UIC/EUR pallets.

In the course of EPAL’s investigations in Ukraine, at the beginning of March 2017, large numbers of counterfeit UIC/EUR pallets were again found. The counterfeits were discovered at two pallet producers in Kiev. The companies had both used and new counterfeit UIC/EUR pallets in stock. The investigation revealed that the production and sale of counterfeit UIC/EUR pallets, even in large numbers, posed no problem for the counterfeiters. They said themselves they weren’t worried about any problems with the UIC.

EPAL’s investigation clearly shows that the production and sale of counterfeit UIC/EUR pallets in Ukraine continues unabated. The UIC and Rail Cargo Austria AG (RCA) are evidently still not taking any effective measures as the owners of the “UIC” and “EUR in Oval” trademarks or as guarantors of the quality assurance of UIC/EUR pallets, to prevent the distribution of counterfeit, inferior quality UIC/EUR pallets.

Martin Leibrandt, CEO of EPA said, “UIC’s denial of the counterfeiting of UIC/EUR pallets, hasn’t survived a week. Once more you have to ask yourself if the UIC is in a position to and intends to fulfil its duties to effectively fight counterfeit and inferior quality UIC/EUR pallets. Our decision to terminate the exchangeability agreement, was and is the right decision. The open Euro pallet exchange pool organised by EPAL will continue to stand for quality and safety in the future”.

About EPAL:

The European Pallet Association e.V. (EPAL) ensures a smooth flow of goods in the logistics world with over 450 million EPAL Euro pallets and 20 million box pallets in the world’s biggest open exchange pool. Founded in 1991 as the umbrella association of licensed producers and repairers of EPAL load carriers, EPAL is globally responsible for their consistent quality. EPAL pallets are produced from sustainably grown, CO2-neutral wood, can be repaired and recycled, and reduce transport distances thanks to their high level of availability. As a registered association, EPAL does not pursue any commercial interests and makes all its decisions in the interests of its industry, trade and logistics partners. EPAL is represented in more than thirty countries by fifteen National Committees which have committed themselves to implementing the EPAL objectives.

For further press information:

European Pallet Association e.V. (EPAL)

Andrea Engels

T +49 211 98 480 48 90

M +49 172 69 325 95

andrea.engels@epal-pallets.org

De European Pallet Association heeft besloten de uitwisselingsovereenkomst met UIC te beëindigen

De kwaliteit van de EPAL Euro-palletpool en de veiligheid van medewerkers, goederen en logistieke processen hebben de hoogste prioriteit. Om die reden doet EPAL de dringende aanbeveling te stoppen met het uitwisselen van EPAL Euro-pallets voor UIC/EUR-pallets.

Düsseldorf, 1 maart 2017 – De raad van bestuur van de European Pallet Association e.V. (EPAL) heeft op 21 februari 2017 unaniem besloten om de uitwisselingsovereenkomst tussen EPAL en Rail Cargo Austria AG (RCA) met ingang van 1 mei 2017 te beëindigen. In oktober 2014 was EPAL met RCA, in de rol van beherend spoorwegonderneming van de UIC-werkgroep ‘Palletisation Issues’, overeengekomen dat EPAL Euro-pallets en UIC/EUR-pallets met elkaar uitgewisseld konden worden. EPAL doet nu de aanbeveling om EPAL Euro-pallets niet langer uit te wisselen voor UIC/EUR-pallets. De raad van bestuur van EPAL verwijst hierbij naar de substantiële tekortkomingen van UIC in het organiseren van de uitwisselingspool, onder meer op het gebied van kwaliteitsborging en van de bestrijding van de import van vervalste UIC/EUR-pallets naar de EU. Om problemen voor gebruikers te voorkomen zal er een passende overgangsperiode in acht worden genomen voor de uitwisseling van UIC/EUR-pallets die tot eind februari 2017 zijn geproduceerd.

Martin Leibrandt, CEO van EPAL, waarschuwt dat “EPAL niet langer kan garanderen dat UIC/EUR-pallets voldoen aan de eisen die met recht door de industrie, de retail en de logistiek worden gesteld aan de kwaliteit en veiligheid van EPAL Euro-pallets. In het bijzonder de ongecontroleerde import van vervalste UIC/EUR-pallets brengt de kwaliteit en veiligheid van de EPAL Euro-palletpool in gevaar. Uit onderzoek van EPAL blijkt dat er meer dan vier miljoen vervalste UIC/EUR-pallets uit Oekraïne in omloop zijn, en dit aantal blijft stijgen. Met name Oost-Europese bendes houden zich steeds meer bezig met het vervalsen van UIC/EUR-pallets, nu de vervalsing van EPAL Euro-pallets riskanter is geworden als gevolg van de gezamenlijke inspanningen van EPAL, de douaneautoriteiten en advocaten. EPAL draagt de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en veiligheid van de EPAL Euro-palletpool. Daar kunnen de industrie, de retail en de logistiek op rekenen.”

De organisatie van de uitwisselingspool en de garantie van constante kwaliteit in binnen- en buitenland rust op de schouders van EPAL alleen

Sinds het sluiten van de uitwisselingsovereenkomst tussen EPAL en UIC in oktober 2014, heeft UIC geen maatregelen getroffen die in verhouding staan tot de activiteiten die EPAL heeft ondernomen om de kwaliteit en veiligheid van UIC/EUR-pallets te waarborgen. In veel landen organiseert UIC de uitwisselingspool überhaupt niet. Desondanks heeft UIC in de tweeënhalf jaar van onderhandelingen het aanbod van EPAL om de organisatie van de kwaliteitsborging en merkbescherming van UIC/EUR-pallets over te nemen, afgeslagen.

Met het oog op de nadelige gevolgen van de handelwijze van UIC acht EPAL zich niet langer in staat de uitwisseling van EPAL Euro-pallets met UIC/EUR-pallets aan te bevelen. Het beëindigen van de uitwisselingsovereenkomst is volgens EPAL de enige manier om de kwaliteit en veiligheid van de EPAL Euro-palletpool in de toekomst succesvol te kunnen waarborgen.

Om de veiligheid van medewerkers, goederen en logistieke processen te waarborgen, doet EPAL de aanbeveling in de toekomst alleen EPAL Euro-pallets te gebruiken en uit te wisselen.

Antwoorden op veelgestelde vragen over deze aanbeveling kunt u vinden op: www.epal.eu.

Over EPAL:

De European Pallet Association e.V. (EPAL) staat garant voor een soepele goederenstroom in de logistieke wereld, met ruim 450 miljoen EPAL Euro-pallets en 20 miljoen boxpallets in de grootste Voorzitter: R. Holliger CEO: M. Leibrandt Bankgegevens: VR Bank eG Kantongerecht Düsseldorf VR 11386 IBAN: DE05 3056 0548 0415 2020 16 Btw-nr.: DE 813736477 BIC: GENODED1NLD