Het is 1922. Verschillende Europese spoorwegmaatschappijen richten een samenwerkingsorganisatie op die ‘rollend materieel over de Europese spoorwegen standaardiseerde en de samenwerking bevorderde. Deze organisatie deed dit niet zomaar, het doel was het internationale treinverkeer te vergemakkelijken. De organisatie is uiteindelijk verantwoordelijk voor het volledig standaardiseren van goederenwagons in de jaren ‘50.
Die efficiency-gedachte sloeg in als een bom: op de Zwitserse containerbeurs in Zurich in 1951 was slim transport een belangrijk thema. En als onderdeel van slim transport werd ook de pallet een populair gespreksonderwerp in Zwitserland destijds. Kort na die beurs, in 1952, vond de eerste pallet uitruil in dat land plaats, door de Zwitserse spoorwegorganisatie de SBB.
Maar ook het andere Alpen land, Oostenrijk, liet zich niet onbetuigd in de vliegende start van wat nu de Europallet is geworden. Want in 1961 kreeg de ÖBD RCG, de railcargo Austria AG, de merkrechten van de Europallet in Wenen. De standaardmaten van de Europallet werden daarmee vastgelegd: 120 x 80 cm. Vanaf dit moment kon overal met pallets van hetzelfde formaat gewerkt worden, die precies op maat waren voor de goederenwagons. Met de internationale economische vooruitgang van die tijd groeide de transportsector exponentieel: in korte tijd waren Europallets
alomtegenwoordig.
DE GEBOORTE VAN ÉCHTE KWALITEIT
Jarenlang stond de samenwerkingsorganisatie garant voor de kwaliteit van de Europallets. De Zwitserse, Duitse en Franse spoorwegen richtten 30 jaar geleden een onafhankelijke vereniging voor kwaliteitscontrole op. De open pallet pool was zo groot geworden dat EPAL, een non-profit organisatie, het ruilsysteem in goede banen moest leiden. En dat doet EPAL, zoals u weet, al 30 jaar lang, met grote passie. Om de kwaliteit van de pallets in het ruilsysteem zo hoog mogelijk te houden heeft EPAL zelfs externe kwaliteitscontroleurs ingezet. Bureau Veritas voert de audits uit die
de kwaliteit in EPALs keten op het zo hoge peil houden.
VANDAAG EN VERDER
Vanuit het hoofdkantoor in Düsseldorf groeide EPAL in Europa gestaag door. Inmiddels zijn er veertien landenorganisaties actief. De besturen van deze landenorganisaties ontmoeten elkaar jaarlijks en hebben via het hoofdkantoor in Düsseldorf regelmatig contact. De Nederlandse landenorganisatie, EPAL Nederland, heeft haar hoofdkantoor in Tilburg en vervult vanuit daar haar rol als spin in het web in transportland Nederland. EPAL Nederland levert op haar beurt een waarborg voor de constante kwaliteit van pallets en faciliteert in reparatie en recycling binnen de keten. Maar zeker niet minder belangrijk onderhoudt EPAL Nederland de contacten met alle leden in de keten in Nederland. De Nederlandse producenten, reparateurs en handelaren bij die lid zijn van onze vereniging worden bijgestaan op elk gewenst vlak. Alle beslissingen die EPAL Nederland neemt zijn in het belang van de gebruikers en de logistieke partners.
SAMENVATTEND
99 jaar geleden werd met het oprichten van een samenwerkingsorganisatie van Europese spoorwegmaatschappijen de eerste stap gezet naar soepel en slim internationaal goederenvervoer. 60 jaar geleden werd de pallet zoals we die vandaag nog altijd kennen geboren. En 30 jaar geleden werd EPAL opgericht, dat tot op de dag van vandaag garant staat voor een hoogkwalitatieve, duurzame en betrouwbare vervoersketen. Vandaag zien we een keten met digitale innovaties die klaar is om de toekomst in te gaan. Krachtig en duurzaam.
Dit is één van de artikelen uit de jubileum editie van de EPAL STARS, download de hele editie als pdf >>